Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo of Viaplay: Wie koopt alle Europese voetbalrechten?

    Alle uitzendrechten van Europese UEFA voetbaltoernooien voor clubteams gaan naar één partij. Welke is nog onduidelijk. De grootste kanshebbers zijn Ziggo en Viaplay.
    Jarco Kriek
    5 november 2022
    comments 9
    Ziggo of Viaplay: Wie koopt alle Europese voetbalrechten?
    Foto Getty Images

    De Champions League, Europa League en Conference League verdwijnen over anderhalf jaar in ieder geval bij RTL Nederland (RTL 7), Talpa Network (Veronica) en ESPN uit het rechtenpakket. Het is overigens nog niet duidelijk of op deze zenders vanaf het voetbalseizoen 2024/2025 helemaal geen Europees clubvoetbal meer te zien is. Wedstrijden van Nederlandse voetbalclubs moeten namelijk op een ‘open net’-kanaal uitgezonden worden. Mogelijk dat de nieuwe rechtenhouder een RTL Nederland, Talpa Network en/of ESPN nodig heeft om aan deze eis uit de mediawet te voldoen.

     

    Eigen kanalen

    Een andere mogelijkheid is dat een samenwerking met de NOS wordt aangegaan, of dat de nieuwe rechtenhouder met providers een overeenkomst sluit voor de lineaire doorgifte van eigen kanalen. In ieder geval moet de nieuwe eigenaar van de uitzendrechten twee ‘open net’-kanalen achter de hand te hebben omdat de kans aanwezig is dat twee Nederlandse clubs gelijktijdig hun Europese voetbalwedstrijd spelen.

     

    VodafoneZiggo

    Het nieuws dat RTL Nederland, Talpa Network en ESPN het huidige rechtenpakket voor de Champions League, Europa League en Conference League kwijtraken, werd door Chris Woerts in het SBS 6-programma Vandaag Inside bekendgemaakt. Woerts verwacht zelf dat VodafoneZiggo het volledige rechtenpakket heeft gekocht om zowel kabelbedrijf Ziggo als betaalzender Ziggo Sport Totaal weer op de kaart te zetten. Na het verlies van de uitzendrechten van de Formule 1 aan Viaplay hebben zowel Ziggo als Ziggo Sport Totaal met klantverlies te kampen.

     

    Concurrentiestrijd

    VodafoneZiggo kan bij een eventuele aankoop een deel van de Europese wedstrijden gratis aan eigen abonnees aanbieden, terwijl klanten van concurrenten als KPN, T-Mobile, Delta en Caiway hiervoor een Ziggo Sport Totaal-abonnement moeten kopen. Dit maakt Ziggo als aanbieder van vaste diensten een sterkere speler op de markt. Met de Champions League, Europa League, Conference League en andere belangrijke Europese landencompetities als LaLiga, Serie A en Ligue 1 in bezit wordt Ziggo Sport Totaal het honk voor de voetballiefhebber die naast Eredivisie – te zien bij ESPN – ook naar Europees voetbal wil kijken.

     

    Viaplay

    Ondanks dat Chris Woerts voor 99,9 procent zeker is dat de rechten naar VodafoneZiggo verhuizen, mag niet worden uitgesloten dat de partij die alle rechten heeft gekocht het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group is. Net als VodafoneZiggo kan Viaplay zich met deze aankoop als belangrijke voetbalzender profileren. En meer dan dit. Met de uitzendrechten van onder meer Formule 1 en darts wordt het de belangrijkste sportzender van Nederland, zeker omdat Viaplay Group wordt genoemd als belangrijke concurrent voor Disney (ESPN) in de komende biedingsstrijd voor de uitzendrechten van de Eredivisie. Dit voetbalseizoen barst de strijd om de uitzendrechten van de Eredivisie los.

     

    Duur

    Wat wel duidelijk lijkt te zijn, is dat de koper van het gehele uitzendrechten pakket van UEFA clubcompetities een prijs betaalt die ver boven de marktprijs ligt. Volgens Woerts gaat het om een bedrag van meer dan 25 miljoen euro per jaar. Een bedrag dat niet met verkoop van reclamezendtijd en sublicenties terug is te verdienen. VodafoneZiggo heeft als voordeel dat het de prijs van abonnementen kan verhogen om het in de uitzendrechten geïnvesteerde geld terug te verdienen. Dat Woerts denkt dat VodafoneZiggo de koper van de uitzendrechten is, komt overigens doordat dit uitzendrechtenpakket voorlopig het enige premium uitzendrechtenpakket is dat op de markt komt. VodafoneZiggo kan hiermee zowel Ziggo als Ziggo Sport weer op de kaart zetten na het verlies van Formule 1. VodafoneZiggo heeft volgens Woerts ook nog een oorlogskas waar veel geld in zit. Het mediabedrijf bood namelijk 30 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten van Formule 1. Viaplay bood echter nog eens vijf miljoen euro meer.

     

    Outsiders

    Hoewel de kans groot is dat VodafoneZiggo en Viaplay de belangrijkste kanshebbers zijn voor het aankopen van het uitzendrechtenpakket, zijn er nog enkele andere mogelijkheden. Zo zou het Franse Canal+ de uitzendrechten kunnen kopen om een terugkeer van Canal+ Sport in Nederland te realiseren. Canal+ beschikt over diverse internationale sportrechten en heeft met Canal Digitaal een aanbieder van tv-diensten in bezit. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van betaalzender Film1 en filmzender Filmbox. Een sportkanaal maakt het premiumaanbod breder. Maar ook KPN kan weliswaar als kleine kanshebber worden gezien. Het kan met de aankoop de druk van deze uitzendrechten op Ziggo opvoeren en de kloof tussen beide bedrijven in abonnee-aantallen verkleinen. En daarnaast kan KPN met dergelijke uitzendrechten ook het eigen glasvezelnetwerk, dat de komende jaren een dekking tot 80 procent van de Nederlandse huishoudens krijgt, beter exploiteren.

    ZIggoVodafoneZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalViaplay GroupuitzendrechtenvoetbalChampions LeagueEuropa LeagueConference Leagueconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Bob Sikkes

      Kopen zonder kijken

      Bob Sikkes is de steun en toeverlaat van mensen die meedoen aan Kopen zonder kijken. Aan de vooravond van weer een nieuw seizoen troffen we de makelaar op zijn praatstoel.
      Reacties0 reactie(s)