Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo: ‘onderhandelingen FOX Sports vast, Eredivisie desnoods op zwart’

    Disney moet de discussie over een distributieovereenkomst voor FOX Sports op een andere manier voeren. Doet men dit niet dan gaat de zender bij Ziggo op zwart.
    Jarco Kriek
    12 juni 2020
    comments 20
    Ziggo: ‘onderhandelingen FOX Sports vast, Eredivisie desnoods op zwart’
    Foto ProShots

    Ziggo wil na 1 augustus aan Eredivisie Media & Marketing CV (EMM) best méér betalen voor de doorgifte van de kanalen van FOX Sports. Dit stelt strategisch directeur Robin Kroes van VodafoneZiggo in het programma van Humberto Tan op NPO Radio 1. Het gaat volgens Kroes om tientallen procenten meer dan het kabelbedrijf nu voor FOX Sports betaalt. Kroes wil geen bedragen noemen maar bronnen laten Totaal TV weten dat dit bedrag op dit moment rond de veertig miljoen euro op jaarbasis ligt. Maar Disney – dit bedrijf heeft een meerderheidsbelang in EMM – houdt vast aan een vast bedrag dat Ziggo voor elke tv-klant voor de doorgifte van FOX Sports Eredivisie moet betalen. Kroes laat zich ontvallen dat het – als Ziggo aan de eisen van Disney gaat voldoen – om een bedrag van meer dan honderd miljoen euro gaat. Dit bedrag wordt al langer door Totaal TV in berichtgeving over dit onderwerp genoemd en is gestoeld op – volgens bronnen van Totaal TV – een afdracht van ongeveer €2,60 inclusief BTW per abonnee per maand.

     

    Onderhandeling vast

    Kroes laat weten dat op dit moment de onderhandelingen met Disney over een nieuwe overeenkomst zijn afgebroken. De deur voor het hervatten van de gesprekken staat bij Ziggo altijd open. Maar dan moet Disney wel op een andere manier aan de onderhandelingstafel gaan zitten. De strategisch directeur van VodafoneZiggo laat weten dat al vanaf november met Disney wordt onderhandeld over een nieuwe distributieovereenkomst en dat Disney in deze periode is blijven vasthouden aan een doorgiftevergoeding die drie keer zo hoog is als nu. Het voorstel dat Ziggo aan Disney heeft gedaan, biedt voldoende ruimte aan Disney (EMM) om de huidige afdracht aan de Eredivisieclubs te handhaven en ook nog een gezonde winst op de verkoop van het product te maken. Kroes stelt dat Ziggo bij het berekenen van het voorstel van de nieuwe afdracht zelfs rekening gehouden heeft met dat overige distributeurs zoals KPN en T-Mobile ook minder gaan betalen op basis van de afdrachtformule die het kabelbedrijf heeft voorgesteld. Disney meldde namelijk eerder zelf dat alle distributeurs onder dezelfde voorwaarden FOX Sports aangeboden dient te worden.

     

    FOX Sports op zwart

    Wijzigt de toon van Disney aan de onderhandelingstafel niet dan is de kans honderd procent dat FOX Sports op 1 augustus bij Ziggo op zwart gaat. Ziggo neemt dan het risico dat ruim 300.000 klanten – ongeveer tien procent van het klantenbestand dat nu een FOX Sports-abonnement koopt – overweegt het kabelbedrijf de rug toe te keren. Ziggo blijft echter bij het standpunt dat het onredelijk is dat negentig procent van de klanten dat niet in live Eredivisievoetbal geïnteresseerd is voor iets moet betalen wat men niet wil bekijken. Kroes zegt dat Ziggo er alles aan wil doen om FOX Sports in het aanbod te behouden. Daarom wil het kabelbedrijf ook tientallen procenten op jaarbasis meer aan Disney betalen. Maar een prijsverhoging van driehonderd procent lijkt voor Ziggo ver boven de grens van het toelaatbare te liggen.

     

    Eredivisiebelasting

    Als Ziggo akkoord met de nieuwe voorwaarden gaat, betekent dit volgens VodafoneZiggo dat het abonnement van alle klanten met meer dan 25 euro op jaarbasis omhoog gaat. Daarnaast is niet uitgesloten dat ook het FOX Sports-abonnement duurder wordt. Alleen op deze manier is de doorgiftevergoeding door Ziggo terug te verdienen. Kroes noemt een dergelijke prijsverhoging een vorm van belasting voor klanten van het kabelbedrijf.

     

    FOX Sports

    Disney laat in een reactie weten te hopen dat met Ziggo een overeenkomst wordt gesloten op basis van dezelfde voorwaarden die nu al vier jaar gelden voor alle andere distributeurs. Het speelt daarbij de kaart dat voetbalclubs tijdens de huidige coronacrisis ondersteund moeten worden. Zeker nu bij hervatting van de competitie de inkomsten minder zijn omdat zonder publiek gespeeld dient te worden. Disney speelt het spel verder hard door te stellen dat Ziggo-klanten die live naar Eredivisievoetbal willen kijken altijd naar KPN, T-Mobile of een andere distributeur kunnen overstappen.

     

    Beluister het hele interview met Robin Kroes hier.

    ZiggoVodafoneZiggoFOX SportsEredivisievoetbalEredivisie Media & MarketingEMMDisneydistributiedistributieovereenkomstdoortiftedoorgiftevergoedingEredivisiebelastingabonnementprijsverhoging

    Reacties