Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo onduidelijk over prijsverhoging bestaande klanten

    Gaan Ziggo-klanten met een tv- en/of internetabonnement dat vóór april is afgesloten binnenkort meer betalen voor dezelfde diensten?
    Jarco Kriek
    4 juni 2024
    comments 7
    Ziggo onduidelijk over prijsverhoging bestaande klanten

    Dit is een vraag waar nog niemand buiten het hoofdkantoor van VodafoneZiggo een antwoord op kan geven. Het mediabedrijf maakte onlangs wel bekend dat de prijs van nieuw afgesloten abonnementen omhoog gaat, maar onthield zich van antwoord op vragen wat deze aankondiging betekent voor bestaande klanten. Aan deze situatie is tot op dit moment nog niets veranderd. Op vragen gesteld door Totaal TV of bestaande klanten met een langer lopend abonnement vanaf juli meer gaan betalen, kan VodafoneZiggo volgens een woordvoerder op dit moment nog geen antwoord geven. Wel wordt de verwachting uitgesproken dat de miljoenen klanten die dit aangaat op korte termijn duidelijkheid krijgen over hun toekomstige maandbedrag.

     

    Strategisch

    In de tussentijd probeert Ziggo mensen te overreden om hun lopende contract te wijzigen. Bijvoorbeeld door het omruilen van de bruikleendecoder naar de IP-only decoder Next Mini. Een dergelijke decoderruil is noodzakelijk voor het aanvullende Hindi, Turks, Arabisch of Gay Lifestyle abonnement, dat binnenkort niet meer in DVB-C beschikbaar is. Daarbij wordt vaak – maar zeker niet altijd – een nieuwe overeenkomst aangegaan waarna de nieuwe prijsstructuur met de aangekondigde hogere prijzen voor nieuwe abonnementen wordt gehanteerd. In veel gevallen gaat dit om een prijsverhoging van een euro voor het internetdeel van het abonnement. Geleverde tv-diensten gaan gemiddeld met €0,50 per maand in prijs omhoog. Dat Ziggo tot op heden alleen de prijsverhoging voor nieuwe abonnementen openbaar heeft gemaakt, kan als strategische zet op de dynamische markt voor vaste diensten gezien worden.

     

    Concurrentie

    Ziggo heeft met de aankondiging van een mogelijke prijsverhoging voor bestaande klanten eerst afgewacht wat concurrenten gaan doen. Nu gisteren als laatste de belangrijkste concurrent KPN de prijsaanpassing bekendmaakte, kan Ziggo zich beraden over een mogelijke toekomstige prijsaanpassing. KPN kondigde voor abonnementen afgesloten vóór april een prijsverhoging van 3,8 procent aan. Uitzondering is het nieuwe 4 Gb/s multigiga-bonnement, dat in prijs gelijk blijft. Opvallend is dat KPN in tegenstelling tot Ziggo de prijs van nieuw afgesloten abonnementen niet gaat verhogen. KPN vaart dus een geheel eigen koers bij de prijsaanpassing van 2024. Iets dat in het geval voor de bestaande abonnees van Ziggo niet gezegd kan worden. De concurrentiedruk voor het kabelbedrijf is dermate hoog dat het in een actie-reactie spel is beland.

     

    Spagaat

    De aankondiging dat de instapprijs voor nieuwe abonnees bij KPN niet wordt gewijzigd, brengt Ziggo in een moeilijke positie. Hogere kosten voor bijvoorbeeld onderhoud van het deels verouderde netwerk, hogere personeelskosten en het vergeleken met glasvezel energieverslindende netwerk rechtvaardigen een prijsaanpassing van de al langer lopende abonnementen met enkele procenten. Maar zo'n prijsverhoging kan leiden tot een verdere leegloop van het abonneebestand, dat in de afgelopen jaren al aardig is gekrompen. Zeker nu KPN de instapprijs van nieuwe abonnementen niet gaat verhogen, kan dit voor hoofdbrekens zorgen bij VodafoneZiggo. Ziggo-abonnees rest niets anders dan te wachten op uitsluitsel van VodafoneZiggo. Pas op dat moment wordt duidelijk of gebruik van internet in de toekomst duurder wordt.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetabonnementprijsverhoging

    Reacties