Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Ziggo op pole position voor uitzendrechten Formule 1’

    Een domper dreigt voor Viaplay. De streamingdienst is volgens marktkenners niet langer de nummer één in de race om de uitzendrechten van Formule 1. Dat is nu Ziggo.
    Jarco Kriek
    14 augustus 2023
    comments 5
    ‘Ziggo op pole position voor uitzendrechten Formule 1’
    Foto Getty Images

    Tot het einde van het raceseizoen 2024 zijn de uitzendrechten in bezit van Viaplay. De komende weken gaat rechtenhouder FOM – in handen van het Amerikaanse bedrijf Liberty Media – de Nederlandse uitzendrechten voor de Formule 1 vanaf 2025 verkopen. Naar alle waarschijnlijkheid sluit de eerste biedingsronde in september, net na de Dutch Grand Prix in Zandvoort.

     

    VodafoneZiggo

    Om het in racetermen te houden, niet Viaplay maar VodafoneZiggo staat op pole position in de race om de nieuwe uitzendrechten. Dit is de stellige overtuiging van sportmarketeer Chris Woerts, die hij deelt in het Leids Dagblad. Als VodafoneZiggo de uitzendrechten koopt, keert Formule 1 terug bij Ziggo Sport. Direct gevolg is dat kabelbedrijf Ziggo de Formule 1 weer zonder extra kosten aan alle klanten kan aanbieden. Dat is een doorn in het oog van andere providers, zoals KPN, T-Mobile en Delta. Hun klanten moeten dan namelijk gemiddeld 15 euro per maand betalen om via Ziggo Sport naar Formule 1 te kunnen kijken. De concurrentiepositie van Ziggo wordt bij het terughalen van de uitzendrechten van de Formule 1 stevig versterkt. Temeer omdat Ziggo Sport na dit seizoen ook alle voetbalrechten van de Europese UEFA voetbalcompetities voor clubteams exclusief in handen krijgt.

     

    F1 TV Pro

    Ook is het is de vraag of F1 TV Pro na 2025 in Nederland beschikbaar blijft. F1 TV is de eigen streamingdienst van FOM. Een abonnement is met 65 euro per jaar veel voordeliger dan een abonnement op Viaplay of mogelijk in de toekomst van Ziggo Sport Totaal. Omdat de prijs van de uitzendrechten mogelijk fors gaat stijgen, is het niet ondenkbaar dat de koper van de uitzendrechten na 2024 exclusiviteit bedingt. De huidige prijs van de uitzendrechten is rond de 35 miljoen euro per jaar. Het is niet ondenkbaar dat dit tot 50 miljoen euro gaat oplopen. Bij dergelijke bedragen is het verkrijgen van exclusiviteit van de rechten belangrijk. In onder meer Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is het hierdoor niet meer mogelijk om als nieuwe abonnee een F1 TV Pro-abonnement af te sluiten.

     

    FFP

    Maakt Viaplay helemaal geen kans? Zeker wel. Alleen lijkt de kans klein dat Viaplay dit op eigen kracht kan doen. De Zweedse eigenaar Viaplay Group verkeert in ernstige financiële problemen. Een bankgarantie van 120 miljoen euro of meer voor het kopen van de nieuwe uitzendrechten lijkt op eigen kracht een niet te nemen horde. Mogelijk dat de Tsjechische investeerdersgroep FFP de helpende hand kan bieden. Deze investeerder heeft onlangs een belang in Viaplay Group genomen van iets meer dan zes procent. FFP heeft laten doorschemeren dit belang te willen uitbreiden. Zelfs een gehele overname van Viaplay Group of de exploitatie van uitzendrechten die Viaplay Group bezit wordt niet uitgesloten. Na de verkoop van de Oost-Europese mobiele provider Yettel is de oorlogskas van FFP aangevuld met 2,5 miljard euro. Met de huidige aandelenkoers van Viaplay – rond 53 Zweedse Kronen (SEK) – is de waarde van Viaplay Group gedaald tot 350 miljoen euro. De opbrengst van Yettel is voor FFP dus ruim voldoende voor een eventuele overname van Viaplay Group. FFP kan Viaplay Group dus eenvoudig ondersteunen bij de aankoop van de nieuwe Formule 1-rechten. Maar dit zou Viaplay Group natuurlijk wel aardig wat aandelen in het eigen bedrijf kosten.

     

    Dark horse

    Een heel andere mogelijkheid is dat een andere nu nog onbekende partij – een zogenoemde dark horse – een bod op de uitzendrechten doet. De kans dat bestaande streamingdiensten als Netflix, Videoland of Amazon Prime Video dit doen is echter klein. De prijs die voor de uitzendrechten betaald moet worden ligt ver boven de marktwaarde. Met andere woorden: het te betalen bedrag kan niet worden terugverdient met de verkoop van abonnementen. Omdat bestaande streamingdiensten al een marktaandeel hebben, zullen deze niet snel in de rijdende Formule 1-trein instappen.

    FOMFormule 1ViaplayViaplay GroupZiggoVodafoneZiggoZiggo SportZiggo Sport Totaaluitzendrechten

    Reacties