Ziggo sluit kopen uitzendrechten Eredivisievoetbal niet uit

VodafoneZiggo betaalt volgens marktkenners rond 25 miljoen euro per jaar voor de exclusieve uitzendrechten van de voetbaltoernooien Champions League, Europa League en Conference League. Het doel hiervan is om de markpositie van kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal te verbeteren.
Concurrentie
Maar dit lijkt niet alles te zijn om Ziggo een voor Nederlanders aantrekkelijke aanbieder van vaste diensten te laten zijn. Ziggo voelt in toenemende mate de druk van concurrenten zoals KPN, T-Mobile, Delta en Caiway nu in steeds meer delen van het verzorgingsgebied van het kabelbedrijf glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL/Glaspoort, Delta Fiber en/of Open Dutch Fiber/E-Fiber actief zijn of worden.
Uitzendrechten
VodafoneZiggo sluit namelijk niet uit dat het gaat meebieden op de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie. Deze zijn op dit moment in bezit van Eredivisie Media & Marketing CV, dat de uitzendrechten onder meer via betaalzender ESPN exploiteert. In de komende maanden begint echter een nieuw biedingsproces voor de periode na de huidige distributieovereenkomst, die medio 2025 afloopt. In een video naar aanleiding van het verwerven van de exclusieve uitzendrechten van de UEFA-voetbaltoernooien voor clubteams zegt Ziggo Sport-directeur Marcel Beerthuizen dat de ambitie er is om de uitzendrechten van de Eredivisie te machtigen. Of dit uiteindelijk gaat lukken, is volgens Beerthuizen nog maar de vraag.