Ziggo Sport blijft in de race: ‘Eredivisie schuift ESPN met bod uitzendrechten aan de kant’

Volgens sportmarketeer Chris Woerts is een bod van 135 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten van de Eredivisie voor de voetbalclubs terzijde geschoven. Dit meldde Woerts in de Sinterklaasuitzending van De Oranjewinter (Vandaag Inside) op SBS6. Dit bod werd door Disney voor betaalzender ESPN uitgebracht. Disney is bereid zeven jaar lang 135 miljoen euro voor de uitzendrechten te betalen. Dat komt overeen met een bedrag van meer dan een miljard euro voor het gehele contract van zeven jaar. Dit is fors meer dan het huidige contract waarbij de voetbalclubs een soortgelijk bedrag verdienen, maar hiervoor wel voor de duur van twaalf jaar de uitzendrechten moeten afstaan. Het huidige contract loopt medio 2025 af.
Ziggo Sport
VodafoneZiggo wordt gezien als een van de belangrijkste bieders op de uitzendrechten van de Eredivisie vanaf het seizoen 2025/2026. Het mediabedrijf heeft naar verluidt al bij diverse voetbalclubs al gepolst of zij bereid zijn om de uitzendrechten bij een Nederlands bedrijf onder te brengen. VodafoneZiggo wil de uitzendrechten kopen voor het sportkanaal Ziggo Sport bij kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal dat naast Ziggo ook bij KPN, T-Mobile, Canal Digitaal, Delta, Caiway en vrijwel alle andere providers beschikbaar is via een aanvullend abonnement.
Streamingdiensten
Maar het is allerminst zeker of VodafoneZiggo de uitzendrechten in zijn bezit krijgt. Niet alleen kan niet worden uitgesloten dat Disney voor ESPN een hoger bod gaat uitbrengen. Ook Amerikaanse mediabedrijven als Apple (Apple TV+), Amazon (Prime Video) en mogelijk Netflix zijn volgens marktkenners in de race voor de uitzendrechten. Door onderling opbieden kan de prijs van de uitzendrechten uiteindelijk oplopen richting 200 miljoen euro per jaar.