Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo Sport blijft in de race: ‘Eredivisie schuift ESPN met bod uitzendrechten aan de kant’

    VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) blijft een belangrijke kandidaat voor het verwerven van de uitzendrechten van de Eredivisie. Het eerste bod van ESPN werd door de voetbalclubs afgewezen.
    Jarco Kriek
    6 december 2022
    comments 4
    Ziggo Sport blijft in de race: ‘Eredivisie schuift ESPN met bod uitzendrechten aan de kant’
    Foto Getty Images

    Volgens sportmarketeer Chris Woerts is een bod van 135 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten van de Eredivisie voor de voetbalclubs terzijde geschoven. Dit meldde Woerts in de Sinterklaasuitzending van De Oranjewinter (Vandaag Inside) op SBS6. Dit bod werd door Disney voor betaalzender ESPN uitgebracht. Disney is bereid zeven jaar lang 135 miljoen euro voor de uitzendrechten te betalen. Dat komt overeen met een bedrag van meer dan een miljard euro voor het gehele contract van zeven jaar. Dit is fors meer dan het huidige contract waarbij de voetbalclubs een soortgelijk bedrag verdienen, maar hiervoor wel voor de duur van twaalf jaar de uitzendrechten moeten afstaan. Het huidige contract loopt medio 2025 af.

     

    Ziggo Sport

    VodafoneZiggo wordt gezien als een van de belangrijkste bieders op de uitzendrechten van de Eredivisie vanaf het seizoen 2025/2026. Het mediabedrijf heeft naar verluidt al bij diverse voetbalclubs al gepolst of zij bereid zijn om de uitzendrechten bij een Nederlands bedrijf onder te brengen. VodafoneZiggo wil de uitzendrechten kopen voor het sportkanaal Ziggo Sport bij kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal dat naast Ziggo ook bij KPN, T-Mobile, Canal Digitaal, Delta, Caiway en vrijwel alle andere providers beschikbaar is via een aanvullend abonnement.

     

    Streamingdiensten

    Maar het is allerminst zeker of VodafoneZiggo de uitzendrechten in zijn bezit krijgt. Niet alleen kan niet worden uitgesloten dat Disney voor ESPN een hoger bod gaat uitbrengen. Ook Amerikaanse mediabedrijven als Apple (Apple TV+), Amazon (Prime Video) en mogelijk Netflix zijn volgens marktkenners in de race voor de uitzendrechten. Door onderling opbieden kan de prijs van de uitzendrechten uiteindelijk oplopen richting 200 miljoen euro per jaar.

    EredivisieuitzendrechtenZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalVodafoneZiggoDisneyESPNvoetbalEredivisie

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)