Ziggo timmert beter aan de weg dan KPN
KPN presenteerde twee weken geleden de financiële cijfers over het vierde kwartaal, en hierdoor dus ook de jaarcijfers. Daaruit bleek dat KPN vooral op het gebied van het leveren van vast breedbandinternet slecht gepresteerd heeft. Het aantal verkochte internetabonnementen wordt voor leveranciers van vaste diensten belangrijker nu meer Nederlanders hoofdzakelijk online naar tv-, video- en muziekcontent kijken en luisteren. KPN verloor in het vierde kwartaal 16.000 internetklanten, waardoor het totale verlies van internetklanten in 2019 op 56.000 uitkwam.
Meer internet
Ziggo doet het met internet juist goed. In de laatste drie maanden zag het kabelbedrijf het aantal verkochte internetabonnementen met 13.100 naar 3,36 miljoen stijgen. Dit zijn er 43.000 meer dan aan het einde van 2018. Ondanks dit goede resultaat verkocht Ziggo 13.900 minder abonnementen in totaal. Het aantal verkochte abonnementen kwam hierdoor op 9,64 miljoen uit. Deze daling wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een daling van 23.400 verkochte abonnementen voor vaste telefonie. Ziggo is niet de enige aanbieder die in dit segment met een daling wordt geconfronteerd. Ook KPN, T-Mobile en vrijwel alle andere aanbieders die via vaste netwerken telefoondiensten leveren, zien het aantal verkochte abonnementen dalen. Dit komt door de stijging van het aantal verkochte mobiele abonnementen met een onbeperkt bellen bundel.
Televisie
Ook met televisie doet Ziggo het beter dan zijn grootste concurrent. In het vierde kwartaal verloor KPN 14.000 tv-klanten. Ook Ziggo had in dezelfde periode met verlies van tv-klanten te maken. Maar het aantal was met 3.600 lager. Het kabelbedrijf verloor de meeste klanten – namelijk 2800 - bij klanten die het basis DKTV-abonnement kochten. Dit kan het gevolg van de uitschakeling van analoge tv zijn. Ziggo is op dit moment in de laatste fase van dit traject. Naar verwachting is voor de zomer analoge tv in het gehele verzorgingsgebied uitgezet. Van de 3,87 miljoen abonnees die Ziggo op dit moment heeft, koopt slechts 12,7 procent het basis tv-abonnement. De overige abonnees kopen het digitale tv-abonnement TV Standaard of Ziggo Movies & Series XL.
Converged FMC
Ziggo troeft KPN ook af met converged FMC-abonnementen. KPN blijft weliswaar de aanbieder waarbij de klanten vaste en mobiele diensten van hetzelfde bedrijf bundelen. Het aantal Nederlanders dat op hetzelfde adres vaste diensten van Ziggo met mobiele diensten van Vodafone bundelden steeg in de laatste drie maanden van 2019 met 49.000 naar 1,35 miljoen. Dit betekent dat 40 procent van de klanten die bij Ziggo internet kopen ook een mobiel abonnement bij Vodafone afneemt.