Ziggo verplicht 60 procent klanten om te kijken naar reclame bij opname
Nadat Totaal TV publiceerde dat Ziggo-klanten verplicht naar reclames moet kijken bij eigen opnames bij gebruik van een Ziggo-decoder is er een klaagzang losgebarsten. Het verplichte reclameblok – dat in lengte varieert en maximaal een minuut duurt – wordt alleen aan klanten voorgeschoteld als deze een Mediabox XL, Mediabox Next of Next Mini gebruiken. Dit zijn de zogenaamde cloudPVR-decoders die het kabelbedrijf bij de meeste tv-abonnementen in bruikleen geeft.
Eigen apparatuur
Klanten die eigen hardware in combinatie met een smartcard en/of CI+ module gebruiken kan Ziggo niet verplichten om naar reclame te kijken. Bij de eigen hardware worden opgenomen programma’s op een eigen harde schijf in de televisie of decoder opgeslagen. Overigens kan Ziggo ook bij opgenomen programma’s op eigen apparatuur van klanten enige vorm van restrictie opleggen. Binnen de CI+ technologie kan het doorspoelen of blokkeren van opgenomen programma’s ingesteld worden. Ziggo doet dit op dit moment echter niet.
Veel gebruikt
Uit de laatste kwartaalcijfers van moederbedrijf VodafoneZiggo blijkt dat 59 procent van de Ziggo-klanten een nieuwe generatie mediabox in huis heeft. Met een nieuwe generatie mediabox wordt feitelijk een cloudPVR-decoder bedoeld. Met dit soort decoders krijgen abonnees dus te maken met de niet-doorspelbare reclames bij opnames van RTL-zenders.