Ziggo-klanten klagen over haperingen internetradio: is dit alleen bij Ziggo en hoe komt dit?

Het probleem komt niet alleen bij Ziggo voor. Ook klanten van andere providers als KPN klagen over wegvallende of haperende verbindingen bij gebruik van internetradio. Dit blijkt uit een blik op de gebruikersfora van diverse providers. Bij Ziggo is het aantal meldingen op het eigen klant-helpt-klant community forum wel hoger. Ziggo heeft ook meer internetklanten dan bijvoorbeeld kleinere providers als Odido en Delta. Hierdoor is de kans op klachten groter. Daarnaast speelt voor het kabelbedrijf nog een andere zaak mee: bij het uitschakelen van analoge FM-kabelradio stelde Ziggo internetradio als een alternatief voor.
Verbinding
Het is niet in alle gevallen eenvoudig om direct de oorzaak van de problemen bij internetradio aan te wijzen. Dit komt onder meer doordat internetradio op veel manieren beschikbaar is. Veel apparaten die geschikt zijn voor internetradio kunnen alleen draadloos via wifi met het internet verbonden worden. Zo'n draadloze verbinding is extra gevoelig voor stabiliteitsproblemen. Een bekabelde netwerkaansluiting is daarom altijd aan te bevelen, mits deze mogelijkheid bestaat.
Netwerk
Bij haperingen van de online stream kan het door Ziggo gebruikte HFC-netwerk wel een kleine rol spelen. Het Ziggo-netwerk is een combinatie van coax en glasvezel waarbij het signaal dat door het kabelbedrijf bij klanten wordt afgeleverd voor 97 procent via glasvezel wordt gedistribueerd. Dit zorgt voor een hogere reactiesnelheid (latency) vergeleken met netwerken waarbij het signaal volledig via glasvezel wordt geleverd, zoals KPN/Glaspoort. Delta Fiber en Open Dutch Fiber. Uiteindelijk wordt een gelijkwaardige downloadsnelheid tot 1 Gb/s bij Ziggo wel gehaald, maar door hogere latency duurt het iets langer voordat de verbinding tot stand komt. Bij een niet-stabiele verbinding kan dit een van de oorzaken zijn van het wegvallen van geluid bij internetradio. Door de lagere latency is een verbinding via glasvezel net iets sneller hersteld en hierdoor is de kans op hapering minder. Ziggo kan in deze vergeleken worden met een dieseltrein waarbij het iets langer duurt voordat de maximale snelheid wordt bereikt, terwijl glasvezel de intercitytrein is.
Geen problemen
VodafoneZiggo-woordvoerder Jasper de Boer wijst in een reactie op de variabele omstandigheden bij gebruikers van internetradio thuis waardoor haperingen in de stream kunnen ontstaan. “Verstoring bij het luisteren naar internetradio kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de stabiliteit van de bronserver of het apparaat dat wordt gebruikt. Bij deze manier van radio luisteren levert Ziggo alleen het netwerk. Als andere apparaten wel goed werken, ligt het probleem waarschijnlijk ergens anders.” En hierbij maakt De Boer een terecht punt. Zo worden bij meerdere providers vooral klachten met betrekking tot regelmatig terugkerende geluidsonderbrekingen gemeld over de DABman van fabrikant Imperial. Voor internetradio maakt deze fabrikant gebruik van het platform MediaU.
Veel klachten
Dit platform wordt niet alleen gebruikt door Imperial, maar ook door merken als Noxxon en Telestar. Sinds enkele dagen is een klachtenstroom ontstaan over MediaU, en niet alleen in Nederland. De problemen zijn veroorzaakt doordat internetportal MediaU door de eigenaar is omgezet naar Airable. Op meerdere radio met internetradio via MediaU kunnen hierdoor problemen ontstaan. Zo zijn zelf toegevoegde radiozenders bij veel gebruikers plots niet meer in de zenderlijst aanwezig, is het luisteren van radiozenders die nog wel beschikbaar zijn instabiel of kan er in enkele gevallen zelfs helemaal niet meer naar radio geluisterd worden. Dit verklaart deels de problemen die Ziggo-klanten – en klanten van andere internetproviders – melden over gebruik van internetradio.
Hulp
Ziggo-klanten met een internetradio die gebruik maakt van een ander platform dan MediaU en haperingen en geluidonderbrekingen ondervinden, kunnen volgens VodafoneZiggo contact met de provider opnemen. “We raden klanten die problemen ervaren aan om eerst hun verbinding te controleren op andere apparaten. Mochten er ook daar storingen zijn, dan adviseren we contact op te nemen met onze klantenservice.”