Ziggo-klanten opgelet: internetcriminelen opnieuw actief

De consumentensite opgelicht.nl meldt dat opnieuw een phishingmail in omloop is die erop gericht is om persoonlijke informatie van Ziggo-klanten te stelen. Omdat de internetcriminelen niet weten welke ontvangers van hun phishingmail klant zijn van het kabelbedrijf, komt het misleidende bericht ook terecht bij klanten van andere providers, zoals KPN, Odido en Delta. In alle gevallen willen de internetcriminelen consumenten in de val lokken door te stellen dat hun Ziggo-account opgezegd dient te worden. Dit kan – zo stellen zij – eenvoudig door simpel op een link te klikken.
Niet openen
Het dringend advies is om dit niet te doen. Bij het openen van de link wordt een fictieve Ziggo website op het scherm zichtbaar. Hier proberen de internetcriminelen persoonlijke informatie te ontfutselen. Ook is het mogelijk dat zogenaamde malware op de computer, tablet of smartphone wordt geïnstalleerd. Dit kan onder meer leiden tot het plunderen van bankrekeningen. Als de internetcriminelen via deze manier ransomware op het apparaat installeren, kunnen belangrijke bestanden versleuteld worden. Alleen tegen betaling van losgeld willen internetcriminelen de bestanden weer ontgrendelen, maar soms blijven de bestanden ook na het betalen van dit losgeld versleuteld.
Advies
Providers zoals Ziggo geven via de eigen website tips om fraude door phishing te voorkomen. Als een mail van een provider wordt ontvangen die de afzender ongebruikelijk of verdacht overkomt, kan het beste contact worden opgenomen met de klantenservice van de betreffende provider om te verifiëren of de mail van hen afkomstig is.