Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo belt toch klanten persoonlijk bij betalingsachterstand

    Ziggo-klanten moet opletten voor een relatief nieuwe en tot nu toe weinig gebruikte manier van oplichting door internetcriminelen.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2024
    comments 2
    Ziggo belt toch klanten persoonlijk bij betalingsachterstand
    Foto Getty Images

    Dat internetcriminelen met het versturen van phishingmails proberen persoonlijke informatie en inloggegevens van onder meer klanten van Ziggo en KPN probeert te ontfutselen is al langer bekend. De nieuwe manier die internetcriminelen nu gebruiken, is het telefonisch benaderen van klanten. In het telefoongesprek wordt melding gemaakt van een openstaand bedrag dat snel betaald moet worden om te voorkomen dat diensten zoals tv en internet worden afgesloten. Hierover wordt onder meer melding gemaakt op het forum van het kabelbedrijf.

     

    Niet telefonisch

    Een Ziggo-medewerker laat daarop weten dat Ziggo klanten nooit telefonisch benadert als het om betalingsachterstand gaat. Dergelijke meldingen gebeuren bij het kabelbedrijf via e-mail of persoonlijke brief. Hoe internetcriminelen aan telefoonnummers van Ziggo-klanten komen, is niet geheel duidelijk. Mogelijk is deze informatie afkomstig van eerder verstuurde phishingmails. Ook zijn in de afgelopen jaren via diverse datalekken persoonlijke gegevens van Nederlanders gestolen en daarna via onder meer het darkweb te koop aangeboden.

     

    Update 29 augustus:

     

    “Dat heeft een medewerker van ons in de community gepost. Dir is echter niet correct en inmiddels in de community gecorrigeerd”, zo laat Ronald van der Aart namens VodafoneZiggo weten.

     

    “We bellen wel degelijk persoonlijk na bij betalingsachterstanden. Het kan namelijk nodig zijn dat iemand een betalingsregeling nodig heeft. Of iemand is al jaren een tevreden en betalende klant, maar krijgt nu een issue niet opgelost. Uiteraard willen we dat er betaald wordt, maar we kijken verder. Waarom betaalt een klant niet? Hoe kunnen we onze dienstverlening verbeteren om de klant wel te laten betalen?

     

    Kortom, we bellen ook vanuit een servicegedachte. Dat doen we met een anoniem telefoonnummer en onze collega’s maken altijd bekend dat ze namens Ziggo bellen. Als een klant een robotstem hoort en er wordt niet kenbaar gemaakt dat er vanuit Ziggo wordt gebeld, dan moeten mensen alsnog op hun hoede zijn.”

    ZiggoVodafoneZiggointernetcriminelenfraude

    Reacties