Ziggo: Technische oorzaak geen internet-only abonnement
Telecompaper maakte vandaag bekend dat een groter wordende groep Nederlanders overweegt in de toekomst alleen online naar tv- en videocontent te gaan kijken. In het verlengde hiervan wordt ook de vraag groter naar abonnementsvormen waarbij alleen internet via vaste netwerken geleverd wordt. Zeker niet alle aanbieders bieden dit soort zogenaamde internet only-abonnementen aan. Ziggo , de grootste internetaanbieder van Nederland, doet dit ook niet.
Technische reden
Ziggo-woordvoerder Gradus Vos laat Totaal TV desgevraagd weten dat een technische reden de oorzaak is. "De reden dat wij geen internet-only kunnen aanbieden, is vrij technisch. De basis van alle (vaste) Ziggo-producten is het RTV-signaal", aldus Vos. Het RTV-signaal van Ziggo brengt naast internet ook tv, radio en bellen in de huiskamer van Ziggo-klanten. Deze diensten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er bestaat hierdoor op de kabel niet zoiets als een afzonderlijk internetsignaal. Vos geeft toe dat het technisch wel mogelijk is het RTV-signaal te filteren. Dit moet dan bij de klant thuis doormiddel van het plaatsen van filters gebeuren. Om dit te doen moet voor elke internet-only aansluiting een monteur langskomen om de filters te plaatsen. Naast deze tijdrovende en dus geld kostende zaak is de kans aanwezig dat een groep klanten na vertrek van de monteur de filters verwijderen en dus zonder te betalen bijvoorbeeld toegang tot tv- en radiodiensten krijgt.
In tv-gids Totaal TV editie 7 die nu in de winkel verkrijgbaar is, staat een uitgebreider artikel over internet-only abonnementen.