Wat zijn FAST-kanalen?

Bij online tv-aanbieders denken we in eerste instantie aan streamingdiensten, zoals Netflix en Disney+. We betalen elke maand een bedrag en kijken vervolgens zonder gestoord te worden door reclame. In Amerika zijn de laatste jaren aanbieders actief die het helemaal anders aanpakken. Deze online platforms - zoals Pluto TV, Tubi en Xumo - hebben een aanbod van tientallen tot honderden tv-kanalen. Deze zijn helemaal gratis, maar de programma’s worden onderbroken door reclames waar het platform zijn inkomsten uit haalt. Dit model noemen we Free Ad-supported Streaming Television, of kortweg FAST.
Grote groei
Achter de Amerikaanse platforms zitten grote spelers als Paramount, Fox en Comcast, en ze hebben een enorm bereik. Pluto TV van Paramount Global heeft bijvoorbeeld zo’n 68 miljoen actieve gebruikers. In Nederland is Pluto TV niet actief, maar met een VPN is het platform eenvoudig te bekijken. Voor partijen die de rechten hebben van programma’s vraagt het samenstellen van een FAST-kanaal een minimale investering, en daarom groeit het aantal FAST-kanalen als kool. Maar ook het aantal aanbieders zit in de lift. Zo heeft Amazon een FAST-platform genaamd Freevee en biedt Roku The Roku Channel. De FAST-platforms zijn vooral populair bij cordcutters die afscheid hebben genomen van het zenderpakket van de reguliere tv-aanbieders.
SBS 6 Classics
In Nederland staat FAST nog in de kinderschoenen. Voor de Amerikaanse platforms heeft ons land wegens zijn kleine taalgebied geen prioriteit. Wel kunnen we in Nederland afstemmen op de FAST-platforms van enkele grote tv-fabrikanten. Wie een niet al te oude Smart TV van Samsung heeft, vindt daarop Samsung TV Plus, een boeket met zo’n vijftig gratis kanalen met nieuws, entertainment, documentaires, sport en muziek. Allemaal buitenlands, en natuurlijk allemaal met reclames. Een recente toevoeging komt van Talpa: het kanaal SBS6 Classics, dat wordt gevuld met programma’s die eerder op SBS6 te zien waren, zoals Man Bijt Hond, Paleis voor een Prikkie en Patty & Gordon op zoek naar de eeuwige jeugd (foto). Naast Samsung heeft ook LG een eigen FAST-platform: LG Channels.
Het is niet uit te sluiten dat Nederland in de toekomst zijn eigen FAST-platform krijgt met landelijke zenders. Natuurlijk is er al een online platform waar de kanalen van de grote spelers te zien zijn: NLZIET, waarin de NPO, RTL en Talpa samenwerken. Maar NLZIET is reclamevrij, en daardoor niet gratis. Er wordt echter nagedacht over een gratis variant die uit reclames moet worden bekostigd.