Connected TV verovert Nederlandse huiskamer
In de Nederlandse huiskamers staan
steeds meer platte televisies die draadloos of via een kabelverbinding op
internet zijn aangesloten. Deze nieuwe televisies worden ook wel connected
televisies genoemd.
Uit cijfers van het onderzoeksbureau
GfK die door iMMovator zijn bekend gemaakt blijkt er op dit moment 420.000
connected TV televisietoestellen verkocht zijn. Dat is 22 procent van het
totaal aantal verkochte televisies. In het lopende jaar stijgt dit aantal door
naar 885.000 toestellen. Aan het einde van volgend jaar is dit aantal met 1,2
miljoen ruimschoots de grens van een miljoen gepasseerd. In 2012 worden er dan
voornamelijk nog connected TV televisietoestellen in de winkels verkocht. Slechts
een derde van de in 2012 verkochte televisie kan niet aan internet gekoppeld
worden.
Door de verkoop van meer connected televisies
is WebTV volgens GfK aan een snelle opmars bezig. De penetratie van WebTV was
in 2010 nog slechts 8 procent. Dit jaar stijgt het door naar 20 procent, in
2012 naar 36 procent en in 2013 naar 56 procent. Barbara Schouten van GfK
hierover: "Deze nieuwe vorm van televisie kijken maakt het
mogelijk om films en tv series via ’Apps’ op je tv te bekijken maar ook het
gebruik van andere applicaties zoals beursnieuws, YouTube, social media en het
weer te raadplegen. Bij een enkele tv is het al mogelijk om naast de ’Apps’ ook
direct het internet op te gaan en vrij te kunnen surfen. In 2011 wordt dit de
nieuwe standaard.”