Cees van der Knaap nieuwe voorzitter ROOS

Cees van der Knaap wordt de nieuwe onafhankelijke voorzitter van de stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS). Bij de ROOS zijn de dertien regionale publieke omroepen in Nederland aangesloten. Het is voor het eerst dat de ROOS een onafhankelijke voorzitter krijgt. ROOS heeft volgens eigen zeggen gewijzigde bestuursstructuur nodig omdat er veranderde bestuurlijke verhoudingen binnen de ROOS zijn en de regionale omroep in het algemeen een groeiende positie in het Nederlandse medialandschap heeft verworven.
Volgens Van der Knaap vervult de regionale omroep een belangrijke rol in de Nederlandse samenleving. En wil hij een bijdrage leveren aan de doelstelling die de ROOS nastreeft om de ontwikkeling en de positie van de regionale omroep in Nederland te vergroten. Van der Knaap heeft een lang bestuurlijk leven achter de rug. Zo was hij jarenlang CDA Tweede Kamerlid en in twee achtereenvolgende kabinetten onder leiding van Jan Peter Balkenende Staatssecretaris van Defensie. Na zijn Haagse periode streek Van der Knaap in begin 2008 neer in de gemeente Ede, waar hij nu burgemeester is. Daar was D66 Ede overigens niet al te blij mee omdat Van der Knaap haar inziens niet integer had gehandeld in de zaak van oud defensiemedewerker Spijkers die in de jaren tachtig de noodklok luidde over ondeugdelijke landmijnen.

