CNN verbaasd over snelle analoge afschakeling bij Ziggo

Volgens een reportage op RTV Utrecht is 'de programmaraad van Utrecht is de laatste strohalm voor nieuwszender CNN'. Daarmee doelt men althans op de kijkers van CNN die dit via het analoge pakket doen. De zender wordt per 29 april 2010 door kabelbedrijf Ziggo uit het aanbod van analoge zenders gehaald. Dit tot ergernis van veel nieuwsliefhebbers uit de Domstad, aldus de programmaraad.
Alleen de programmaraad, een raad van Utrechters die bepaalt welke zenders belangrijk zijn voor Utrecht, kan CNN nog wél terugbrengen. Het is echter diezelfde programmaraad, die in het advies aan Ziggo uitsluitend publieke (buitenlandse) zenders opnam waaronder diverse Duitse zenders evenals Franstalige, Spaanstalige en Griekse tv. Omdat Ziggo ten behoeve van het uitbreiden van digitale diensten, analoge zenders uitschakelde, en TVE en TV5 weer terug moesten in het analoge pakket, verviel de doorgifte van CNN.
Volgens Ziggo kon dit omdat het contract met CNN net was afgelopen. CNN verdween recent ook al in de regio Breda en Noord-Holland bij Ziggo uit het analoge pakket. Desondanks laat CNN onze redactie weten toch wel verbaasd te zijn over de gang van zaken. Namens CNN laat Matthijs Spits ons weten dat ook zij verrast waren dat CNN ineens uit het analoge pakket werd gehaald.
Spits daarover: 'We zijn daarover met ZIGGO in contact getreden omdat we ervan uit gingen dat CNN zeker tot aan het eind van het jaar in het analoge pakket zou blijven". Daaraan voegt de vertegenwoordiger van CNN echter wel toe: "Uiteraard zijn wij ons bewust dat we in een transitie zitten van analoog naar digitaal en dat digitaal uiteraard de toekomst heeft. CNN heeft haar digitale beleid al enige jaren geleden ingezet. Analoog blijft tot de afschakeling echter belangrijk voor ons omdat we iedereen, en dus ook onze analoge kijkers, willen bereiken."





