Eurosport mag geen splitscreen reclame tijdens Giro d'Italia uitzenden

Bij veel commerciële sportzenders in Europa wordt live verslag van sportevenementen gedeeltelijk onderbroken door zogenaamde splitscreen reclame. Hierbij wordt het beeld in twee delen gesplitst. Op het ene deel blijft het live beeldverslag van het sportevenement doorlopen. Op het andere deel wordt de reclame in beeld en geluid uitgezonden. Dat zou in theorie een oplossing voor het Eurosport-probleem kunnen zijn.
Franse wetgeving
Maar Eurosport laat aan mediawebsite DeRots weten dat het voor hen niet is toegestaan om splitscreen reclame uit te zenden. Eurosport is in Frankrijk gezeteld en dient zich derhalve aan de Franse wetgeving te houden. Deze staat splitscreen reclame niet toe. Ook Eurosport Benelux dient zich aan deze regelgeving te houden. Eurosport heeft de komende drie jaar voor alle Italiaanse wielerwedstrijden voor Nederland en Vlaanderen de exclusieve uitzendrechten. En dus blijven wielerliefhebbers de komende tijd vaker met reclameonderbrekingen last houden.