1. Nieuws

    Hoe maakt John de Mol zijn Nederlands mediabedrijf nog krachtiger?

    Mediamiljardair John de Mol heeft zijn zinnen op een krachtig mediabedrijf gezet. Het fundament is met de koop van de SBS tv-zenders gelegd. Maar dit lijkt nog maar het begin.
    Jarco Kriek
    15 april 2017
    comments 0
    Hoe maakt John de Mol zijn Nederlands mediabedrijf nog krachtiger?
    Foto ANP

    Als de Nederlandse toezichthouders akkoord gaan, heeft John de Mol over een half jaar alle aandelen van SBS Broadcasting in handen. Hij sloot hiervoor een overeenkomst met het Finse mediabedrijf Sanoma. Deze ontvangt voor het huidige meerderheidsbelang van tweederde van de aandelen 237 miljoen euro. Ook wordt Veronica Uitgeverij uit SBS Broadcasting gehaald en gaat volledig over in handen van Sanoma. John de Mol heeft op dit moment al een controlerend meerderheidsbelang in Talpa Radio, een joint venture die samen met TMG is opgezet. In dit bedrijf zijn de landelijke commerciële radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica geplaatst.

     

    Bedrijf opbouwen

    Maar John de Mol wil meer om zijn in opbouw zijnde Nederlands mediabedrijf krachtiger te maken. Hij zet zijn pogingen om Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen door. Maar er zijn nog meer mogelijkheden op de Nederlandse markt aanwezig. Analist Tim Poulus van Telecompaper ziet dat John de Mol na de verkoop van Talpa Media aan ITV van productie naar distributie beweegt. Poulus ziet dan ook kansen voor De Mol om zijn mediabedrijf Talpa Holding BV door aanschaf van voetbalrechten en een mobiele provider nog krachtiger te maken.

    TalpaTalpa HoldingTalpa MediaJohn de MolDe TelegraafTelegraaf Media GroepSBS BroadcastingSBS6Net5VeronicaTalpa RadioRadio 538Sky RadioRadio 10Radio VeronicaSanomauitzendrechtendistributie

    Reacties

  1. TV-TIP Air Crash Investigation

    Air Crash Investigation
    National Geographic Channel om 20:00 uur
    Vliegtuigrampen kunnen schokkende oorzaken hebben. Huiver mee met het verhaal van een toestel dat midden in de stad een noodlanding maakte, nadat het dwars door een zwerm vogels heen was gevlogen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Wat klopt er van de claims van fabrikanten? Neem nou het 'haasje'. Iedereen kent wel de varkens- of ossenhaas, maar ineens waren er ook haasjes van kip, zalm, forel en kalkoen. Waar zit 'ie dan precies en waarom is hij altijd net even duurder dan een filetje? De Keuringsdienst vist het uit.