NPO maakt fusieplan publieke omroep bekend

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO)
heeft vandaag de plannen rond de omroepfusies bekend gemaakt. Daarbij houdt men
vast aan het zogenaamde 3-3-2-model. De achterban van de publieke omroepen is
nu aan zet.
Deze moeten namelijk het gezamenlijke
voorstel van de publieke omroepen nog goedkeuren. Alleen met de instemming van
de achterban van alle publieke omroepen kan de NPO mediaminister Marja van
Bijsterveldt het door hen opgestelde fusieplan voorleggen. Dat moet voor 15
november gebeuren. Als de NPO dan namelijk niet met een eigen fusieplan komt
gaat minister Van Bijsterveldt zelf een fusieplan voor de publieke omroepen
maken.
In het fusieplan gaan de KRO en NCRV
met elkaar samenwerken. De TROS en de AVRO worden elkaars partners en ook VARA
en BNN zullen in de toekomst één omroep worden. De EO, MAX en VPRO blijven
zelfstandige omroepen. Ook de publieke omroepen die geen leden hebben – NOS en
NTR – blijven zelfstandig. Het lijstje met omroepfusies ontbreken nog de
onlangs tot het publieke tv-bestel toegetreden omroepen WNL en Powned. Deze
kunnen zich op een later tijdstip bij de nu voorgestelde fusieomroepen
aansluiten. Het nieuwe omroepmodel moet uiterlijk in 2016 ingevoerd zijn.





