RTL betaalt hoge prijs voor The Voice

RTL heeft wel diep in de geldbuidel moeten tasten om The Voice of Holland, The Voice Kids en The Voice Senior te behouden. De programma’s zijn duur om te maken. Omdat Talpa Media de uitzendingen bij RTL gebruikte als showcase om de programmaformats aan zenders in andere landen te verkopen, bracht Talpa Media niet de volledige kosten van het maken van de programma’s in rekening. Daar komt met de nieuwe overeenkomst verandering in. Talpa Media meldt dat RTL Nederland voor de programmaformats de komende drie jaar een marktconforme prijs gaat betalen.
John de Mol
Officieel is niet John de Mol maar het Britse mediabedrijf ITV eigenaar van Talpa Media. In praktijk is voor een constructie gekozen dat John de Mol nog enige tijd een vinger in de pap bij Talpa Media blijft houden. John de Mol is de bedenker van het programmaformat The Voice. Over de zender waar The Voice de komende jaren in Nederland te zien is, was in de afgelopen maanden een juridische strijd tussen RTL Nederland en John de Mol ontstaan. RTL Nederland lijkt hierbij aan het langste eind getrokken te hebben. Maar de prijs die moet worden betaald, is wellicht op meerdere vlakken hoog. Niet alleen wordt de inkoop van afleveringen van de drie The Voice-formats hoger. In Hilversum gaat ook het verhaal dat de overeenkomst betreffende The Voice slechts een klein onderdeel is van afspraken die tussen de partijen zijn gemaakt. Als wisselgeld gaan mogelijk alle programma’s van Linda de Mol van RTL 4 naar Talpa Network – en dus naar SBS6 – verhuizen.