RTL breekt belofte: verliest Jinek meer kijkers door reclame?

RTL beloofde dat het eerste seizoen van Jinek reclamevrij uitgezonden zou worden. Maar op vrijdag 21 februari werd Jinek wel degelijk na ongeveer tien minuten voor reclame onderbroken. De kijker is hierover verbolgen. Jinek is toch al niet het grote succes waar RTL op had gehoopt. Eva Jinek werd met een miljoenensalaris bij publieke omroep NPO weggelokt. RTL dacht hiermee weer marktleider op de late avond te kunnen worden. Maar na een veelbelovend begin wijst de praktijk na acht weken anders uit.
Minder kijkers, meer reclame
De kijkcijfers vallen tegen. Deze week werd de grens van minder dan een half miljoen kijkers bijna aangetikt. In dezelfde periode in 2019 keken bijna twee keer zoveel Nederlanders naar Eva Jinek met exact dezelfde talkshow op NPO 1 bij de publieke omroep. Gisterenavond trok Jinek 701.000 kijkers. Maar de zogenaamde lead-in met The Voice of Holland (ruim 1,5 miljoen kijkers) had voor betere cijfers moeten zorgen. Dat meer dan de helft van de kijkers bij het begin van Jinek afhaakte, is geen goed teken voor vakvrouw Eva Jinek en tv-zender RTL 4. Het niet uitzenden van reclame tijdens Jinek kost RTL 4 veel geld. Mogelijk dat het mediabedrijf vanwege tegenvallende kijkcijfers heeft besloten om geleidelijk de reclamekraan weer open te draaien. Een nadeel hiervan is dat de kans groot is dat het aantal kijkers nog verder terugloopt. In dat geval kan Eva Jinek de volgende flop van de late RTL-avond worden.