Viaplay toont geen reclame bij live voetbal en darts, wel bij Formule 1

Alle bestaande Viaplay-abonnees worden op 3 maart omgezet naar de nieuwe abonnementsvorm Basisabonnement waarbij reclame wordt getoond. Ondanks de toevoeging van reclame wordt het Basisabonnement twee euro per maand duurder (19,99) ten opzichte van het huidige abonnement zonder reclame (17,99). Wie reclamevrij wil blijven kijken, kan het abonnement opwaarderen naar het reclamevrije Standaardabonnement dat €21,99 per maand gaat kosten.
Voetbal
Viaplay heeft aan Nu.nl enig inzicht gegeven over de manier waarom reclame-uitingen bij sportcontent binnen het Basisabonnement worden getoond. Bij voetbal en andere sportcontent zijn er geen onderbrekende reclames tijdens live sportbeelden. De reclame wordt in rustmomenten getoond. De lengte van de aangeboden reclame is volgens een woordvoerder van de streamingdienst aanzienlijk korter dan bij traditionele lineaire manieren van tv-kijken, In Europa mogen lineaire zenders maximaal 12 minuten per uur reclame uitzenden, waarbij ook reclameminuten extra toegevoegd mogen worden die op minder bekeken uren niet worden gebruikt.
Formule 1
Bij de meest bekeken sport op Viaplay is de situatie anders. Kijkers van Formule 1 krijgen weliswaar niet te maken met programma-onderbrekende reclame, maar reclame komt tijdens live Formule 1-verslagen wel in beeld door de ‘split screen’ technologie. Dit wordt al enige jaren in Duitsland gebruikt door races die worden uitgezonden op e commerciële zender RTL Duitsland. Viaplay geeft wel aan dat de moment zorgvuldig waarin het beeld wordt gesplitst in een deel live Formule 1 en het andere deel reclame. Bijvoorbeeld bij het inzetten van een safetycar. Onduidelijk is welke andere momenten Viaplay kiest om reclame te tonen.