VRT begonnen met omzetten zenders naar eigen merknaam
Abonnees van Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta, Caiway en alle andere providers zien vanaf vandaag de nieuwe zendernaam in beeld bij het afstemmen op de Vlaamse zender. Ook de logo’s en verdere vormgeving zijn omgezet naar VRT 1. De VRT tv-kanalen moeten door iedere Nederlandse provider met meer dan 100.000 abonnees verplicht binnen het basiszenderaanbod worden aangeboden: ze hebben een zogeheten must-carry status.
NPO
Het omzetten van de merknaam heeft vooral te maken met de herkenbaarheid van de zenders. VRT volgt hierbij het voorbeeld van NPO. De Nederlandse publieke omroep wijzigde de namen van de zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 enkele jaren geleden naar NPO 1. NPO 2 en NPO 3. De reden was een betere aansluiting bij de online dienst NPO Start.
VRT
Nu online kijken ook in Vlaanderen in steeds meer huiskamers de belangrijkste manier van mediaconsumptie is geworden, maakt VRT een vergelijkbare stap. "Dankzij de naamsverandering wordt VRT 1 rechtstreeks aan VRT MAX verbonden en is het voor de kijkers nog duidelijker dat ze alle programma’s van VRT 1 ook daar kunnen vinden”, aldus VRT. Online dienst VRT Max is vergelijkbaar met NPO Start.