Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Uitgelegd

    Wat is addressable tv?

    In de toekomst zien we via de televisie advertenties die op ons persoonlijk zijn afgestemd. Addressable tv bezorgt reclame op maat.
    29 oktober 2024
    comments 0
    Wat is addressable tv?

    Addressable tv is een techniek die na een periode van testen onlangs officieel is gelanceerd bij lineaire televisie. In het Nederlands kunnen we deze nieuwe advertentievorm het beste omschrijven als gepersonaliseerde reclame. Bij addressable tv wordt tijdens reclameblokken van lineaire programma’s reclame aangeboden, afgestemd op het kijkgedrag van de kijker of het gezin. Zenders en adverteerders hopen reclameblokken op deze manier minder storend te maken, en misschien zelfs interessant. Gepersonaliseerde reclame is nieuw bij lineaire televisie, maar op internet allang gemeengoed. Wie online via een zoekmachine naar bijvoorbeeld schoenen zoekt, krijgt daarna op websites die worden bezocht extra veel schoenenadvertenties te zien.

     

    Langere reclameblokken

    Voor een groeiend aantal kijkers is reclame een grote ergernis. Dat geldt zeker nu de reclameregels door een Europese wetswijziging zijn veranderd. Hierdoor mogen tv-zenders de toegestane reclameminuten die ze niet gebruiken tijdens minder bekeken uren deels opsparen. Vervolgens mogen ze de gespaarde minuten toevoegen aan het maximum van twaalf reclameminuten per uur dat voorheen volgens de wet was toegestaan. Om te voorkomen dat kijkers tijdens de nog langere reclameblokken afhaken, proberen zenders de reclameonderbrekingen minder onplezierig te maken met reclames die beter passen bij de interesses van de kijker. Dit kan met addressable tv. Dit is natuurlijk niet alleen in het voordeel van de kijker. Vooral voor adverteerders is deze nieuwe vorm van reclame interessant omdat de effectiviteit van hun advertenties hiermee naar verwachting groter zal zijn. Hierdoor zullen adverteerders langer trouwe klant blijven bij de zender, ook nu de kijktijd van lineaire tv terugloopt en de streamingdiensten naar adverteerders lonken.

     

    Talpa neemt voortouw

    Addressable tv is op dit moment alleen nog actief bij aanbieder Ziggo via de zenders van Talpa Network, waaronder SBS6. Gepersonaliseerde reclames worden uitsluitend getoond via de Mediabox Next en Next Mini. Alleen met deze interactieve decoders kan Ziggo en dus ook Talpa Network het kijkgedrag monitoren om reclame op maat te kunnen aanbieden. Overigens kunnen Ziggo-klanten die deze decoders gebruiken bij het kabelbedrijf kenbaar maken dat hun kijkgedrag niet mag wordt gebruikt voor addressable tv. Er wordt dan geen data aan Talpa Network doorgespeeld. Het is niet ondenkbaar dat ook andere commerciële mediabedrijven, zoals RTL Nederland, op termijn beginnen met addressable tv. Ook is het niet uit te sluiten dat deze vorm van reclame binnenkort wordt geïntroduceerd voor klanten van meer tv-providers, zoals KPN, Odido en Delta. Deze aanbieders gebruiken immers ook interactieve bruikleendecoders waarmee ze het kijkgedrag kunnen monitoren.

    Reacties