Wat is een AOP?

Meer dan 7,5 miljoen Nederlandse huishoudens hebben in de meterkast een toegangspunt tot een kabelnetwerk. In veel gevallen is dit een netwerk van VodafoneZiggo (Ziggo), maar bijvoorbeeld in Zeeland levert ook Delta diensten via de kabel. Op kleinere schaal zijn in diverse andere gemeenten ook nog kabelnetwerken van lokale eigenaren actief. Om diensten als televisie, internet en vaste telefonie via deze kabelnetwerken bij de abonnees te bezorgen, ligt er meer dan 50.000 kilometer aan coaxkabel in de Nederlandse bodem. In elke woning en elk bedrijfspand met toegang tot een kabelnetwerk is een eigen toegangspunt aanwezig in de meterkast. Dit punt heet in vaktermen het AOP, een afkoring van Abonnee Overname Punt.
Verantwoordelijk
Providers die diensten via de kabel leveren hebben de verantwoordelijkheid dat ze hun tv- en internetsignaal betrouwbaar en met de afgesproken snelheid afleveren bij de abonnee. Bij het AOP houdt die verantwoordelijkheid op. De provider levert gewoonlijk wel de benodigde apparatuur - zoals de internetmodem en televisiedecoder - in bruikleen aan de klanten, maar de bekabeling en wanddozen achter het AOP waarop de apparatuur in huis wordt aangesloten is niet door de provider aangelegd. Dat valt dus volledig onder de verantwoordelijkheid van de afnemer, ofwel de abonnee.
Advies van de provider
Providers geven wel advies over de optimale aanleg van het netwerk thuis achter het AOP. Zo zijn er bijvoorbeeld adviezen over welke kabels het beste gebruikt kunnen worden. Ook met betrekking tot het eigen draadloze wifi-netwerk geven de providers veel advies. Grote providers als Ziggo, KPN en Odido leveren daarnaast ook extra wifipunten (versterkers) die de consument zelf kan installeren om de kwaliteit van de wifi in huis te verbeteren. Wie dat instelleren lastig vindt, kan het ook een monteur van de provider laten doen.
Verouderd AOP?
Door gebruik van nieuwe technieken, waarbij op het kabelnetwerk een groter frequentiespectrum wordt gebruikt, is het oudere AOP dikwijls niet meer geschikt. De provider moet het AOP in dat geval op eigen kosten vernieuwen. De consument kan en mag dit niet zelf doen. In veel gevallen ontdekt de consument zelf dat het aanwezige AOP aan vervanging toe is, bijvoorbeeld omdat de internetverbinding last heeft van haperingen. Dit valt vooral op als via internet radio wordt geluisterd of video wordt gekeken. Bij het kijken naar tv-zenders kunnen in dat geval blokjes in het beeld te zien zijn. Als u zelf zoiets merkt, kunt u contact opnemen met uw provider. Die zal dan samen met u uitzoeken of uw AOP aan vernieuwing toe is.