Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Uitgelegd

    Wat is retentievoordeel?

    Wie wil vertrekken naar een andere aanbieder komt vaak in aanmerking voor een speciaal aanbod. Retentievoordeel, noemen we dat.
    18 februari 2025
    comments 0
    Wat is retentievoordeel?

    Door alle stuntaanbiedingen bij aanbieders van tv en internet is op dit moment heel aantrekkelijk om naar een andere provider over te stappen. Dit zogeheten 'providerhoppen' wordt ook aanbevolen door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Door een concurrerende markt wil de ACM de tarieven voor de consument zo laag mogelijk houden. Dan helpt het enorm als die consument niet in slaap sukkelt, maar regelmatig kiest voor een andere, voordeligere aanbieder.

     

    Speciaal aanbod

    Nieuwe klanten krijgen van een provider soms honderden euro's welkomstkorting bij het afsluiten van een abonnement. Dit is dan ook de reden dat steeds meer consumenten na hun vaste contractperiode overstappen om dit voordeel binnen te hengelen. Providers als Ziggo, KPN en Odido proberen hun klanten over te halen om abonnee te blijven, ook al lijkt het gras bij de concurrent groener. Wie aangeeft te willen vertrekken, krijgt dan ook een speciale aanbieding om toch klant te blijven. Dit wordt bij providers gedaan door de afdeling retentie. Medewerkers van deze afdeling doen de abonnee een mooi aanbod, dat de vorm kan hebben van een korting op de maandprijs, maar ook een gratis aanvullend abonnement. Wie toehapt is voor een bepaalde periode verzekerd van dit retentievoordeel.

     

    Onderhandelen en profiteren

    Het spel rond retentie is een vorm van onderhandelen. Klanten die de meeste korting en/of aanvullende zenders willen bij hun provider, doen er goed aan om niet direct op het eerste aanbod in te gaan. Providers willen soms financieel ver gaan om een klant binnen het abonneebestand te houden. Een klant vasthouden is namelijk goedkoper dan een nieuwe klant werven met een torenhogere welkomstkorting. Wel is het retentievoordeel vrijwel altijd lager dan de welkomstkorting die nieuwe klanten krijgen. Toch is het retentievoordeel doorgaans mooi genoeg om een tevreden klant te behouden. Dit komt ook doordat klanten die naar een andere provider verhuizen allerhande vervelende klussen te wachten staat, zoals het wisselen van e-mailadres en bruikleenapparatuur. Wie bij de huidige provider blijft, hoeft zich daar niet druk om te maken.

     

    Contracttermijn

    Tegenwoordig is de contracttermijn een belangrijk aandachtspunt. Dat geldt zowel bij het aangaan van een nieuwe overeenkomst door retentie als bij providerhoppen. Voorheen was de nieuwe contracttermijn standaard een jaar, maar de huidige trend is dat nieuwe klanten - vooral bij meer retentievoordeel en welkomstkortingen - een tweejarig contract aangeboden krijgen. De provider wil zo het aantal overstapmomenten verlagen. Bedenk voordat u uw handtekening zet dus goed of het aanbod van uw provider aantrekkelijk genoeg is om nog twee jaar klant te blijven.

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Jaap Meiland

      Chateau Meiland: La Dolce Vita

      In Chateau Meiland: La Dolce Vita is er een nieuwe rol voor Jaap Meiland, de vier jaar jongere broer van pater familias Martien Meiland. Is hier een nieuw tv-duo geboren?
      Reacties0 reactie(s)