Discovery Networks lanceert vrouwenzender TLC in Nederland

Nederland heeft er naast RTL 8, Net 5,
RTL Lounge en FOXLife een nieuwe vrouwenzender bij. Op 4 juli lanceert
Discovery Networks ook in Nederland de zender TLC. Deze richt zich op de vrouw
tussen de 25 en 39 jaar.
TLC gaat in Nederland direct een
volgens eigenaar Discovery Networks, het moederbedrijf van onder andere de
mannenzender Discovery Channel, een volledige analoge en digitale dekking in
het basispakket krijgen. Vrouwenzender TLC gaat namelijk gebruik maken van het
kanaalslot waar op dit moment het natuurkanaal Animal Planet te zien is. Dit
kanaalslot wordt een deelkanaal. In de ochtend en de middag blijft Animal
Planet te zien. De avond en de nacht wordt het deelkanaal ingezet voor de
verspreiding van vrouwenzender TLC.
De programmering van TLC focust zich
op elke vrouw in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 39 jaar. Van moeder tot
dochter, of men nu een hoge functie en opleiding heeft of niet. Discovery
Networks pretendeert dat TLC iets voor elke smaak, van een compleet andere
wereld tot realiteit, van actie tot ontspanning, van fascinerend tot informatief
en van gek tot grappig te bieden heeft. TLC wordt vanaf 4 juli met een volledig
Nederlandse versie bij televisieaanbieders doorgegeven. Dus met
Nederlandstalige programma’s, promo’s en commercials. TLC behoort al enige
tijd, en met succes, tot het internationale zenderportofolio van Discovery
Networks. Op TLC zijn programma als Kell on Earth, Sarah Palin’s Alaska en Mad
About The House te zien.
Jochem de Jong, Algemeen Directeur
Discovery Networks Benelux, is in zijn nopjes met de komst van TLC in Nederland:
"Dat we succesvol een kwalitatieve mannenzender kunnen neerzetten, hebben we
bewezen met Discovery Channel. Onderzoek staat centraal bij Discovery Networks
en verschaft ons onmisbaar inzicht in onze doelgroep en hun voorkeuren. Zo
weten wij dat TLC een sterke aanvulling vormt op de Animal Planet-programmering
en daarom verwachten wij dat TLC een uitgelezen kans vormt om nieuwe kijkers te
trekken. We streven naar een voortrekkersrol op het gebied van
vrouwenprogrammering, net zoals we die verworven hebben voor mannen met
Discovery Channel. Vanaf 4 juli heeft elke vrouw in Nederland beschikking over
een hoog kwalitatieve entertainmentzender met een unieke focus op non-fictie.
Wij doen uitgebreid onderzoek naar de Nederlandse vrouw en ik ben er trots op
dat we de kans krijgen een zender neer te zetten die beantwoordt aan haar
behoeften. Bovendien bevestigt het feit dat de eerste campagnes van grote
vrouwenmerken bij ons binnen zijn dat er ook bij adverteerders de behoefte
bestaat aan een duidelijk geprofileerde vrouwenzender.”
Animal Planet is momenteel met een
marktaandeel van 3,4% de 6e zender voor vrouwen in Nederland in daytime in de
doelgroep vrouwen 20-49 jaar en blijft dagelijks te zien tot 18:00 uur, waarna
de zender overgaat in TLC.










