Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO steekt meer geld in online en on demand

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is bezig met een transitieslag. Nu steeds meer Nederlanders online boven lineair kiezen, investeert NPO meer in online en on demand activiteiten.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 0
    NPO steekt meer geld in online en on demand
    Foto ANP

    NPO presenteerde het nieuwe beleid op de presentatie van het najaar-televisieseizoen. Naast de aankondiging van nieuwe series en programma’s en terugkeer van oude series zoals Van god los, werd duidelijk dat NPO veel geld gaat steken in de verdere opbouw en uitbreiding van online en on demand. De eerste stap zette de publieke omroep begin juli. Toen werd NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, in de online tv-markt gezet. En deze vernieuwde online tv-dienst is volgens NPO succesvol en trekt wekelijks al miljoenen bezoekers. Over het aantal abonnees van de betaalvariant, met betere beeldkwaliteit en meer content, werd niets gezegd.

     

    Meer budget

    NPO gaat volgens voorzitter Shula Rijxman drie keer zoveel geld aan de online activiteiten uitgeven. "We willen er zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", verdedigde Rijxman dit besluit. Maar NPO wil ook geld zien van bedrijven als Google, YouTube en Facebook. Deze verdienen volgens de NPO-voorzitter veel geld aan de creativiteit van programmamakers en programma’s van de publieke omroep. Daar moet uiteindelijk nieuwe Europese wetgeving voor gaan zorgen. Deze moet grote internationale internetplatformen gaan verplichten belasting te betalen in landen waar geld verdiend wordt. In Nederland zouden deze extra belastinginkomsten in de visie van de publieke omroep direct moeten doorvloeien naar het NPO Fonds. Dit fonds is bedoeld om kwaliteitsdrama, documentaires en films te maken en was voorheen bekend als het Mediafonds.

    NPOpublieke omroepinternetonlinelineairon demandmediaconsumptiebudgetgeld

    Reacties

  1. TV-TIP 90's Dance

    90's Dance
    NPO 3 om 20:22 uur
    Danceformatie T-Spoon scoorde nooit een nummer 1-hit in Nederland, maar ging in 1997 wél de halve wereld over met de zomerhit Sex on the Beach. De groep haalde hoge noteringen in Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland en haalde in Japan wél de nummer 1-notering. In de laatste aflevering van 90’s Dance vertellen alle betrokkenen over de bizarre tijden die aanbraken nadat ze een wereldhit scoorden met de ondeugende dance-classic. Zangeres Linda Estelle durfde haar ouders bijna niet te vertellen over het succes.

    TV-TIP The Survivor

    The Survivor
    RTL 7 om 20:25 uur
    De Poolse Harry Haft (Ben Foster) moet concentratiekamp Auschwitz overleven door letterlijk te vechten voor zijn leven. Een SS-officier dwingt hem om het op te nemen tegen zijn medegevangenen. Hij overleeft het kamp en gaat naar New York. Daar begint hij weer met boksen, in de hoop op bekendheid, zodat zijn geliefde hem terug kan vinden.

    Interview