Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo getroffen door nieuwe variant internetfraude

    Ziggoklanten moet goed opletten voor een nieuwe variant van phishingmail. Internetcriminelen sturen een e-mail over verbeterde dienstverlening van Ziggo. Het enige doel is het stelen van inloggegevens.
    Jarco Kriek, Jan-Hein Visser
    7 augustus 2018
    comments 5
    Ziggo getroffen door nieuwe variant internetfraude
    Foto ANP

    In de mail die fictief namens Ziggo is gestuurd, wordt een nieuwe update van het mailsysteem aangekondigd. Doet men deze update niet, dan bestaat volgens de valse e-mail de mogelijkheid dat deze dienstverlening stopt. Door in te loggen op de persoonlijke klantomgeving ‘Mijn Ziggo’ kan de zogenaamde nieuwe update geïnstalleerd worden. Het feitelijke doel is het verzamelen van inloggegevens van klanten van het kabelbedrijf. Ook bestaat de kans door op de link te klikken dat schadelijke software op de computer geplaatst wordt. Hierdoor kan de computer bijvoorbeeld gegijzeld worden en alleen tegen het betalen van losgeld weer vrijgegeven worden. Ook kan op deze manier fraude met bankgegevens plaatsvinden.

     

    Klantenservice

    Het is altijd aan te raden om een ontvangen e-mail van grotere bedrijven goed en aandachtig door te lezen voordat verder handelingen worden uitgevoerd. In veel phishingmails staan namelijk enkele taalfouten. Ook als een mail ontvangen wordt van een bedrijf waarmee geen klantrelatie is, moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Bij twijfel is het advies om altijd telefonisch of via internet – het zogenaamde webcare – contact met de klantenservice van het betreffende bedrijf op te nemen. Hiermee kan worden uitgesloten dat het ontvangen bericht een phishingmail is.

    ZiggoVodafoneZiggoklantenservicefraudeinternetinternetoplichtersinternetcriminelenphishingransomeware

    Reacties

  1. TV-TIP Deze Week in de Reclame

    Deze Week in de Reclame
    NPO 1 om 21:15 uur
    Meestal lopen we tijdens het reclameblok even snel naar de keuken voor een verse lading borrelnootjes, maar héél soms weten de aanprijzingen ons te verrassen en blijven we toch even kijken. Waarom werken sommige reclames niet en andere juist wel? Zijn irritante reclames nou effectief, of werken ze juist averechts? We horen dit (en meer) in het nieuwe PowNed-programma met reclame-goeroes Aad Kuijper en Anne Stokvis. De presentatie is in handen van cabaretier Dolf Jansen, de experts delen hun inzichten elke week met nieuwe panelleden

    TV-TIP 2Doc: Final Account

    2Doc: Final Account
    NPO 2 om 23:08 uur
    Mensen die de Tweede Wereldoorlog bewust hebben meegemaakt worden een zeldzaamheid; documentairemaker Luke Holland zoekt Duitse en Oostenrijkse bejaarden op zodat ze hun verhaal kunnen doen vóór het te laat is. In deze ontluisterende docu vertellen ze zonder poespas over hun herinneringen. Veel getuigen kunnen nog steeds niet omgaan met hun schuldgevoelens: bewezen gruweldaden worden soms glashard ontkend.

    Interview